vrijdag 24 augustus 2012

Boeken

Afgelopen april schreef ik over het boekenbal. Rond die tijd was mijn verjaardag. Marloes had me een eerste versie kado gedaan van mijn eerste boek. Een verzameling van mijn blog. Dit eerste boekje heb ik aan verschillende mensen laten zien en er bleek best interesse voor te zijn. Dus zijn we op zoek gegaan naar uitgevers en drukkers.

Dat dit geen makkelijk proces zou worden hadden we ergens wel verwacht. Je kunt je werk wel naar een uitgever sturen, maar de kans dat je boeken daadwerkelijk gedrukt gaan worden is maar klein. Uitgeverijen verwachten nogal wat van schrijvers. Er wordt niet zomaar een oplage van je boek gedrukt. En natuurlijk is het de vraag nog maar of er een markt is voor datgene wat je hebt geschreven.
Na onderzoek blijkt dat er wel een markt voor is. Dat dit geen grote markt is verbaasde me niet heel erg. Dat er echter niet meer mensen zijn die op soortgelijke wijze hun handicap beschrijven verbaasde me des te meer. Natuurlijk wordt er best over handicaps geschreven, alleen is de toon vaak erg negatief. Ga maar eens zoeken op internet naar een forum over rolstoelgebruik. Hierin wordt voornamelijk geprotesteerd tegen alle zaken die niet kloppen. Daarin wordt niet meer naar een eigen aandeel gekeken. Het lijkt alsof "de gehandicapte" een aparte diersoort is, die met uitsterven wordt bedreigd. En daar moet vooral heel voorzichtig mee omgesprongen worden. Dus zit ze liever niet in de weg, zorg voor zo min mogelijk obstakels en geef ze overal gelijk in.
Naar mijn idee sta ik daar toch echt wat anders in en dat probeer ik in mijn schrijfsels ook naar voren te bregen.
Dat er dus een markt is, is duidelijk. Een grote uitgever lijkt geen optie, dus duiken we opnieuw het internet op. En daar kom je direct de eerste internetuitgevers tegen. In eerste instantie ziet het er allemaal erg mooi uit. Je kunt je boek via hen laten drukken. Zij zorgen ervoor dat op de eigen site reclame wordt gemaakt en op die manier kun je dan je boek aan de man brengen. Natuurlijk hangt hier een prijskaartje aan. Wil je je boek geregistreerd hebben middels een ISBN nummer, dan zijn de kosten nog wat hoger. De kosten waren dermate hoog, dat die voor ons niet haalbaar zijn.
Verder kijken dan maar. Er is een nieuw principe op internet ontstaan. Je zet een gedeelte van je boek online en daar kunnen mensen dan een aandeel in kopen. Je moet zorgen dat je een bepaald aantal aandelen verkoopt. Gebeurd dit binnen een vastgestelde tijd, dan wordt je boek daadwerkelijk uitgebracht. Op dat moment kun je zelfs wat gaan verdienen. Het aantal aandelen dat je moet verkopen is vreselijk hoog en je vraagt mensen te investeren in een boek, dat 9 van de 10 keer helemaal niet wordt uitgebracht. Weg investering dus. Ander bijkomende probleempje, is dat je je eigen boek nergens anders meer mag uitbrengen. De rechten geef je namelijk over aan de uitgever. Zij bepalen vervolgens wat er met je schrijfsels gebeurd.

Dan blijft er dus nog maar 1 optie over. Je boek volledig in eigen beheer uitbrengen. Gelukkig kan Marloes goed met de computer overweg en heeft ze een prachtig ontwerp gemaakt voor mijn boek. Daarnaast hebben we een drukker gevonden waar we ook in kleine oplage boeken kunnen bestellen. Zelfs de kosten blijven redelijk binnen de perken. En dus hebben we afgelopen week de eerste 50 exemplaren besteld. Nu kan ik eindelijk mijn beloften aan mijn familie, vrienden en collega's gaan inlossen. De verkoop gaat daadwerkelijk starten en al die mensen die hebben aangegeven graag een exemplaar te willen hebben, kan ik nu ook daadwerkelijk een boek aanbieden. Uiterlijk 7 september heb ik ze binnen. Spannend!

Groet
Martijn

1 opmerking:

  1. Martijn, waar kan ik het kopen? Ik heb gezocht maar niets gevonden... Grtz Dani

    BeantwoordenVerwijderen