zondag 29 september 2013

Discriminatie


Toen ik van de week bovenstaand bericht las, was mijn eerste reactie WTF! Deze (Engelse) afkorting gebruik ik voor het eerst, maar de meeste mensen zullen wel weten wat hij voluit moet betekenen. Het was sowieso de week van de discriminatie. Het begon met de algemene beschouwingen. Wilders voelde zich gediscrimineerd en ik heb ook met enige verbazing dat hele verhaal gevolgd.
Vervolgens werd duidelijk dat de financiƫle tegemoetkoming voor mensen met een chronische ziekte of handicap gaat komen te vervallen. De extra ziektekosten moeten dus weer gewoon uit eigen zak betaald worden, terwijl het eigen risico bij ons standaard halverwege het jaar al verbruikt is. Daarbij word dat ook steeds hoger, dus worden we weer dubbel gepakt.

Maar het feit dat zelfs Sinterklaas geen gehandicapten meer op zijn boot wil hebben, was voor mij de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen. In een eerder blog heb ik geschreven over de rolstoelpiet en hoe geweldig ze daarmee de bestaande problematiek van gehandicapten aan hebben gepakt. Maar nee, dat was maar wat schijnheilig geneuzel, weg met de gehandicapten. Waarschijnlijk krijgt de Sint geen subsidie meer van het UWV voor gehandicapte pieten en zijn de kosten voor tilliften richting schoorsteen de pan aan het uit rijzen. Of zou het werken bij Sinterklaas vallen onder de zogenaamde beschermde werplekken? Is de pakjesboot en het pakhuis, stiekem een sociale werkplaats? Want ook die gaan er enorm op achteruit.

Wat nog waarschijnlijker is, is dat de gemeente vanaf nu veel meer verantwoordelijkheid krijgt. De Sint komt natuurlijk in alle Nederlandse gemeenten en daar zal wel besloten zijn de subsidies of voorzieningen voor de betreffende gehandicapte te stoppen. Het zou ook maar zo kunnen zijn dat de hoofdpiet keurig een aanvraag heeft ingediend, maar dat de verschillende gemeenten vooral naar elkaar wijzen en dat de stukken nog "in behandeling" zijn.

Na het nogmaals zorgvuldig doorlezen van het stuk, blijkt dat de fout bij de NTR ligt. Deze televisie makers willen graag alleen professionals aan boord. En dus geen verstandelijk gehandicapte zwarte piet die zijn halve leven al deze rol speelt in de betreffende gemeente. Met een handicap kun je volgens de NTR waarschijnlijk in zijn geheel geen professional zijn. Ik vraag me af of er ook zo naar mij gekeken word binnen de verslavingszorg? Verder is het natuurlijk vreemd dat er om professionals gevraagd word in een kinderfeest.
Ik ben wel blij dat het niet bij de Sint zelf vandaan komt. Dan had ik mijn kinderen namelijk direct moeten uitleggen dat Sinterklaas niet bestaat en dan hadden ze moeten gaan geloven in de Paashaas of de tandenfee.

Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten