vrijdag 15 maart 2013

Participeren

Participeren oftewel meedoen. Meedoen is belangrijker dan winnen, is een veel gehoord spreekwoord. Of met deze gedachte in het achterhoofd de nieuwe Participatiewet is bedacht, vraag ik me af.

De nieuwe participatiewet zal op 1 januari 2014 van start gaan. Wie kan werken, hoort niet afhankelijk te zijn een uitkering. Dat is de basis. Dat het voor mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking moeilijker aan werk kunnen komen moge duidelijk zijn. Het kabinet Rutt-Asscher neemt maatregelen om deze groep vooruit te helpen.

Ik zat de verkorte samenvatting van deze wet te lezen en er vielen me een aantal zaken op. Het streven naar meer mensen aan het werk, is natuurlijk prima. Dat mensen met een beperking geheel of gedeeltelijk aan het werk zijn is alleen maar goed. Daarmee participeren ze weer op de arbeidsmarkt en dit kan verschillende voordelen hebben. Ik ben er een groot voorstander van dat mensen werken zoveel ze kunnen.
Een van de eerste veranderingen betreft de Wajong-uitkering. Deze zal alleen nog voor mensen zijn die in het geheel niet meer kunnen werken (volledig en duurzaam arbeidsongeschikt). Tevens worden de sociale werkplaatsen aangepakt. Het gaat om een bezuiniging, die mooi verpakt is. De sociale werkvoorziening is een goed initiatief dat volgens mij niet gesloopt moet worden.
Het punt dat mij echter het meest verbaasde heeft te maken met mensen met een arbeidshandicap. De officiele lezing is echter de volgende:

"Er is sprake van een arbeidshandicap als een werknemer de ‘arbeidsgehandicapte status’ heeft gekregen door een bedrijfsarts van de arbodienst of een verzekeringsarts van UWV. De status kan pas toegekend worden als de werknemer beschikt over een ‘medisch objectief waarneembare structurele functionele beperking’.

Het voordeel van deze aanduiding is dat de werknemer of werkgever gebruik kan maken van ‘werkvoorzieningen’ die vergoed worden door UWV. De werknemer mag echter weigeren om de betiteling op hem van toepassing te laten zijn." Bron www.arboportaal.nl


En dan weet je eigenlijk nog niets. Maakt niet uit, het gaat om de nieuwe particpatiewet. Daarin staat dat het vanaf 1 januari 2015 stapsgewijs ingevoerd gaat worden dat ieder bedrijf, groter dan 25 werknemers, 5% van het personeelsbestand moet vullen met mensen met een arbeidshandicap. Voldoet het bedrijf hier niet aan, dan kan het een boete krijgen.

Natuurlijk ging het daarna los op kantoor. Ik ben de enige arbeidsgehandicapte op onze afdeling. Wij hebben 23 FTE (dat is de term waarin het aantal volledige functies uitgedrukt word. Dus 1 FTE geeft bij ons 36 uur per week. Dit kan ingevuld worden door bijvoorbeeld twee personen die in deeltijd werken of 1 die fulltime werkt). Ik bezet volgens mijn contract 0,38 FTE. Om op 5% uit te komen, zou er bij ons op de afdeling 1,15 FTE arbeidsgehandicapt moeten zijn. Met andere woorden, ik moet nog 2 collega's een handicap bezorgen om aan de norm te voldoen. Voor mijn werkgever, die ongeveer 1200 mensen in dienst heeft, gaat het om 60 personen.
We zijn nu aan het brainstormen hoe we de arbeidsgehandicapten gaan creeeren. De vraag is welke handicap voldoende is. Dat word de komende 2 jaar dus nogal wat knieen breken en ogen uitsteken.

Wij maken er op kantoor dus grappen zat over, maar de realiteit is wel vreemd. Als alle bedrijven die meer dan 25 man in dienst hebben, 5% aan arbeidsgehandicapten in dienst nemen, zou het hele probleem opgelost zijn. Dat is, zoals een collega van mij mooi omschreef, een papieren werkelijkheid. Natuurlijk kun je door positieve discriminatie mensen aan het werk helpen, ik vraag me echter af of je daarmee niet voorbij gaat aan de capaciteiten en talenten van mensen. Of ze nu een arbeidshandicap hebben of niet. Ik val mooi binnen de norm, maar ben hier niet op uitgezocht. Ik vraag me dan ook af of het prettig is om een baan aangeboden te krijgen om je beperkingen. Bedrijven moeten arbeidsgehandicapten niet aannemen om maar aan de norm te voldoen, maar om hun kwaliteiten. Het is jammer dat daar op dit moment niet naar gekeken word. Rutte bedankt......

Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten