vrijdag 1 maart 2013

Rare berichten

Het is voor mij de week van de rare berichten geweest. Social media zorgen ervoor dat je makkelijk en snel op de hoogte bent van allerlei nieuwtjes. Soms kom ik echter ook heel vreemde zaken tegen. Een tweetal berichten van de afgelopen week wil ik jullie niet onthouden.

Op Twitter volg ik verschillende groepen die te maken hebben met rolstoelgebruik en de daarbij horende lichamelijke beperkingen. Er is een organisatie die kijkt naar de bereikbaarheid van winkels, cafe's en weet ik wat niet meer in Nederland. In een database kan ik dan makkelijk opzoeken of een bepaalde plek voor mij goed te bereiken is, of dat ik rekening moet houden met allerlei stunts op wielen.
Van de week kregen zij echter de vraag van het Kruidvat of er meegedacht kan worden over aanpassingen in hun winkels. Ik heb al vaker over het Kruidvat geschreven en hun speciale behandeling voor iedereen met een beperking, dus in eerste instantie dacht ik aan een grapje. Maar nee, ze wilden hier serieus mee aan het werk.
Ik heb, met het mij bekende sarcasme gereageerd en een korte tweet verstuurd. "Er is maar 1 oplossing. Een totaal nieuw concept. Stellingen noemen ze dat". Waarmee ik wilde aangeven dat ze beter hun winkels compleet opnieuw kunnen inrichten met materiaal dat gemaakt is om spullen in aan te bieden. Stellingen zoals je deze in normale winkels ziet of zoiets.
Tot mijn grote verbazing echter, kreeg ik onderstaande tweet terug van #KruidvatService. "Bedankt voor het meedenken. Wij nemen dit in overweging. Sandra".
Bijzonder, maar ik geloof er niet al te veel van. Ik verwacht dat ze iedere tweet op deze manier hebben beantwoord, ongeacht het commentaar. Maar, als het Kruidvat over een jaar toch goed door te komen is voor rolstoelers en bijvoorbeeld ouders met kinderwagens, dan neem ik daar de credits wel voor.

Een ander vreemd bericht vond ik op Facebook. Een oudcollega van Marloes heeft MS en gebruikt tegenwoordig ook een rolstoel. Daarnaast heeft hij geloof ik een rollator en ook een hele kleine scootmobiel. Hij woont in de gemeente Hof van Twente, in Delden. En die hebben een heel bijzondere manier van omgaan met de WMO. Deze regeling is ervoor om te zorgen dat mensen met een beperking toch gewoon kunnen blijven deelnemen aan het dagelijks leven. Zo heeft hij een gehandicaptenparkeerkaart aangevraagd. Iets waar hij volledig recht op heeft, behalve als het ligt aan de ambtenaren ter plaatse. Hij heeft mij het mailcontact met de gemeente door gestuurd en dat moet ik gewoon delen. Zo zout heb ik het nog nooit gegeten.

Zijn eerste vraag was of er verklaard kan worden waarom er zoveel verschil zit in de prijs per gemeente. Bij de een moet je gekeurd worden en bij de ander niet. Bijzonder. Dit was hun antwoord.

geachte heer,

Het verschil zit hem in het feit dat de gemeente Hof van Twente alle kosten
die worden gemaakt voor zo'n kaart bij de aanvrager in rekening brengt en de
andere gemeenten dat niet of minder doen.
De meeste gemeenten gaan uit van de redenering dat iemand die gehandicapt is
daar zelf niets aan kan doen en dat om die reden minimale kosten in rekening
moeten worden gebracht. In de Hof van Twente is besloten dat alle zaken die
aan de burger worden geleverd voortaan kostendekkend moeten zijn. Dat is
weliswaar niet erg sociaal maar ik vrees dat er nog veel beroerdere zaken
gaan spelen alsgevolg van de bezuinigingen die de rijksoverheid aan
gemeenten oplegt. Zo zal de huishoudelijke hulp vrijwel volledig verdwijnen
omdat de rijksoverheid 75% minder geld aan gemeenten beschikbaar stelt.

Met vriendelijke groet


Een erg vreemde reactie in mijn ogen. Ze willen dus iemand laten betalen voor het feit dat hij een handicap heeft. De kosten voor zo'n kaart zijn te beperken tot het kwartier werk dat een ambtenaar nodig heeft om de foto erop te plakken en de boel te lamineren. De kosten van het parkeren kunnen ze volgens mij nooit berekenen en andere kosten kan ik zo snel niet bedenken. Gelukkig geven ze zelf al aan dat dit weliswaar niet erg sociaal is. De zin daarna vind ik pas echt eng. Ze geven aan dat dit niet sociaal is, maar het word allemaal nog veel erger wanneer je een handicap hebt. Fijn zo'n gemeente.

Natuurlijk heeft hij hierop weer gereageerd en is ook daarop weer een antwoord gekomen. Ik zal jullie de complete teksten besparen. Wie ze wel wil hebben kan ze bij me opvragen via martijnopwielen@gmail.com. Wat in de verdere briefwisseling naar voren komt, is dat de gemeente Hof van Twente flink moet gaan bezuinigen. De 75% bij thuiszorg waar over word gesproken is een van de vele bezuinigingen. De betreffende ambtenaar geeft aan dat het voordeel dat een houder van een gehandicapteparkeerkaart heeft, gewoon betaald moet worden. Want er zijn tenslotte verschillende parkeerplaatsen waar je met kaart gratis mag staan. En dus houden ze de kosten van een gehandicaptenparkeerkaart bewust extreem hoog om zo andere zaken te kunnen blijven bekostigen. Ook in de laatste brief benadrukt de ambtenaar dat dit inderdaad niet sociaal is, maar dat de gemeente niet anders kan.

Het grote bezuinigen is begonnen. Het is ook goed te begrijpen dat er bepaalde zaken niet meer kunnen, maar om zoiets als een gehandicaptenparkeerkaart zo duur te maken dat deze voor een gehandicapte, met toch al veel extra kosten, onbereikbaar wordt, is asociaal. En niet zoals de gemeente Hof van Twente zegt "niet erg sociaal".

Groet
Martijn

1 opmerking:

  1. Ik zou willen zeggen dat het langzaam maar zeker de verkeerde kant opgaat. Zeker is het wel, maar langzaam niet

    BeantwoordenVerwijderen