vrijdag 21 juni 2013

Regeren is vooruitzien?

Tja, bovenstaande titel zou tenminste de bedoeling moeten zijn. Wat onze huidige regering aan het doen is, i mij volledig onduidelijk. Natuurlijk ben ik maar een simpele (gehandicapte) reclasseringswerker, maar de plannen om te bezuinigen worden nu wel erg bizar.

Zo is er de participatiewet. Hier heb ik al het een en ander over geschreven, nog niet zo lang geleden. De plannen zijn inmiddels flink aangepast, maar veel beter ziet het er niet uit. Een klein voorbeeld is dat bijvoorbeeld een groot gedeelte van alle sociale werkplekken dreigen te verdwijnen en het uitrollen van de zorg alleen maar moeilijker word. De verantwoordelijkheden worden totaal verlegd en niemand lijkt meer zekerheid te hebben over de zorg die hij of zij nodig heeft.

Maar waar ik het eigenlijk over wil hebben is het Masterplan van Teeven. Ik heb al eerder aangegeven dat ik deze beste man niet begrijp. Misschien was dat nog wat zwak uitgedrukt, maar inmiddels is hij, en ik overigens ook, het spoor volledig bijster.

De geplande sluiting van 26 gevangenissen en het naar huis sturen met enkelbandjes, zogenaamd elektronisch arrest, was de eerste uitrol van het plan. Natuurlijk kwam hier veel commentaar op. Er is sterk geprotesteerd door met name het personeel van de verschillende inrichtingen. Wat me daarbij is opgevallen is dat er maar weinig andere partijen hebben meegedaan met de protesten. De reclassering waarvoor ik werk, heeft maar weinig van zich laten horen. Natuurlijk zijn wij blij, dat dit ons niet gebeurd, maar de samenwerking met de verschillende gevangenissen en de daaruit voortvloeiende productie (tja, bij ons draait het ook voornamelijk om geld) lijkt tijdelijk geen issue. Ook de gemeenten die ineens veel meer gedetineerden terug zien keren naar de gemeente van herkomst, heb ik eigenlijk niet gehoord. Zo zijn er meer partijen die volgens mij hun stem hadden moeten laten horen, maar helaas.

Er was natuurlijk wel protest en Teeven heeft zijn keutel ingetrokken. De plannen werden aangepast en met de nieuwe vorm zijn veel meer mensen tevreden. Het enkelbandje is verdwenen en er hoeven nog maar 19 gevangenissen dicht. Dat stelt dus helemaal niets meer voor....toch? Nee dus! Teeven heeft zo belachelijk hoog ingezet, dat bij het tweede plan nog steeds chaos en ellende word gecreƫerd, maar dat niemand er nog echt tegen kan protsteren, het is namelijk allemaal al naar beneden bijgesteld.

Met 19 gesloten gevangenissen sluit bijna de helft van alle gevangenissen in Nederland. Dat levert de staat waarschijnlijk een aardige besparing op. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het hier vooral gaat om korte termijnpolitiek. De bezuiniging houd geen stand. Er zullen veel meer kosten gemaakt moeten gaan worden.

Een jaar of 10 geleden hebben we een berekening gemaakt voor wat een gemiddelde verslaafde de maatschappij per jaar kost. We kwamen toen uit op 375.000 euro. Per jaar, per persoon. Een van mijn cliƫnten, die ruim 22 jaar verslaafd was geweest, riep toen dat hij dus 8 en een kwart miljoen waard was. Dat hij bedoelde dat de maatschappij dat aan hem had moeten uitgeven ging er even niet in. Hij wilde geld zien, terwijl hij dit eigenlijk zou moeten terugbetalen.
Wanneer Teeven echter zijn plan doorzet, zal de criminaliteit echter verder stijgen. Er zijn minder plekken in gevangenissen, waardoor minder mensen tijd kunnen uitzitten. Hij wil ook graag harder straffen, dus de mensen die er zitten zullen er langer zijn. Waarschijnlijk krijgen we dadelijk wachtlijsten voor de gevangenis.
Misschien kunnen we dan meer mensen gaan behandelen? Helaas, ook hier heeft Teeven een stokje voor gestoken. Gedeeltelijk te danken aan de participatiewet, maar voornamelijk door het sluiten van onder andere TBS klinieken. Behandelingen moeten korter en op minder plekken. Dus ook hier schieten de wachtlijsten door het plafond. Met als gevolg dat mensen op straat verloederen en nog meer geld gaan kosten. Weg besparing.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de kosten om het personeel van verschillende gevangenissen te herplaatsen. Doel is om binnen justitie te blijven werken. Je ziet nu al grote leegloop in verschillende gevangenissen, waardoor het werk minder goed uitgevoerd word, wat weer tot gevolg heeft dat mensen minder goed terechtkomen en voor de rest van dit relaas, verwijs ik naar de vorige alinea.
Om terug te komen op het personeel. Justitie is een werkgever die zijn personeel in principe niet meer laat gaan. Maar om te bezuinigen, zul je ook hier moeten knippen. De vraag is hoeveel extra werklozen dit gaat opleveren. Die natuurlijk ook weer geld kosten. Dit geld komt uit een ander potje, dus dat zal Teeven waarschijnlijk weinig interesseren.

Nog een klein puntje, is de zogenaamde kapitaalvernietiging. Als je ziet dat er verschillende gevangenissen de afgelopen jaren voor ettelijke miljoenen verbouwd zijn, om aan de moderne eisen te voldoen, dan is dat in ieder geval weggegooid geld geweest. Een gevangenis leent zich niet echt voor iets anders, dus veel van deze gebouwen zal moeten verdwijnen. Wederom weggegooid geld.

Het masterplan van Teeven, is mijn bescheiden mening, dus niet echt een geslaagd plan. Ik merk ook dat ik daadwerkelijk boos ben. Als ik mensen die met en voor justitie werken op de werkvloer spreek, dan hoor ik die boosheid ook bij hen. Bezuinigen moet nu eenmaal, zover wil ik nog wel gaan. De kosten die op de lange termijn gemaakt gaan worden, vind ik niet verantwoord. Het geschuif met belastinggeld vind ik vreemd. Natuurlijk hoeft Teeven zich geen zorgen te maken om andere potjes dan dat van justitie. Maar waar hij zijn straatje voor de komende jaren heeft schoongeveegd, flikkert hij de zooi bij een ander op de stoep. Er zullen veel mensen gaan lijden onder deze beslissingen en je zult zien dat ze in de loop der jaren allemaal moeten worden teruggedraaid. Wat opnieuw en nog meer geld gaat kosten. Tegen die tijd is hij allang geen minister meer. Ik weet niet hoe oud de man is, maar of hij dit bij leven nog mee gaan maken is waarschijnlijk zelfs de vraag. De ellende is dat ik dan hoogstwaarschijnlijk nog steeds door justitieland rol en samen met al die collega's zijn puinhopen mag opruimen. Teeven, bedankt!

Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten