vrijdag 7 december 2012

"Vrije dag"

Ken je dat? Lekker een vrije vrijdag plannen. Wat tijd voor jezelf. Beetje met de beentjes omhoog, boekje erbij, kopje koffie en een koekje. Ik heb nogal wat vakantie-uren over, dus had ik voor mezelf zo'n dagje gepland vandaag. Er zou een sneeuwstorm komen dus ook de houtkachel aan.

Maar nee, natuurlijk liep het weer anders. In een huishouden met alleen maar vrouwen gebeurd namelijk altijd wat. Het begon vanmorgen vroeg al. Op tijd het bed uit en nauwelijks sneeuw. De kinderen baalde daar overigens stevig van. Die zagen het al gebeuren. Met de slee naar school, of misschien wel helemaal geen school.
Na het kammen van al het haar en het vinden van de juiste kleding, stonden we klaar om te vertrekken. Totdat Sam, de oudste, begon te gillen dat haar schoenen kapot waren. En inderdaad lag de zool van een van haar schoenen er volledig onderuit. Daar ging mijn rustige dagje, dat werd schoenen kopen.

En als er één ding is dat levensgevaarlijk is voor een vader, dan is het schoenen kopen voor een dochter van bijna 9, zonder dat ze daar zelf bij aanwezig is. Toch hebben we een poging gewaagd. Nu was het nog afwachten of ze de schoenen goed zou keuren. Sam moet op vrijdag langer naar school dan haar zusjes en dus werd de spanning nog wat gerekt.

Haar zusjes wilden graag spelen en dus kwamen er 2 vriendinnetjes mee. Intussen was ik aan mijn schoonheidsslaapje begonnen maar dat werd ruw verbroken door de dames. Een hoop gegiechel van beneden. Er vloog een heel brood door, speelgoed vloog door de hele kamer en volgens mij heb ik sneeuwvlokken op het plafond gezien. Gelukkig duurt het spelen maar een beperkt deel van de middag.

Na het grondig schoon schrobben van het huis, moest Sam opgehaald worden. Dat heb ik maar gedaan en de schoenen had ik direct meegenomen. De schoenen waren "gaaf" of "vet" of een van de andere moderne manieren om aan te geven dat ze tevreden was. Een en al opluchting naar huis gereden.

En daar stond me de volgende verrassing te wachten. Het konijn van de dames heeft al een tijdje een nieuw hok nodig en de sneeuwstorm van vandaag had het toch al gammele hok geen goed gedaan. Marloes had een nieuw hok uitgezocht en je raad al wie het mocht gaan halen.

De grap was dat ik gepland had om uitgebreid te gaan koken. Hier ben ik niet meer aan toe gekomen. Ik denk dat het vanavond gewoon patat wordt. Lekker makkelijk.

Sneeuw vind ik prachtig om te zien en ook de kinderen genieten er enorm van. Ik kan met de rolstoel helaas nergens komen en ook het lopen met een stok is praktisch onmogelijk. Toch had het vandaag van mij mogen blijven sneeuwen. Een meter was mooi geweest. Dan stond ik nu te koken en was mijn boek uit geweest.

Groet
Martijn

1 opmerking:

  1. Hé mooi verhaal. Dat met die schoenen was wel erg spannend. Poeh. De manier waarop je schrijft bevalt me. Heel veel groetjes, Mies

    BeantwoordenVerwijderen