vrijdag 1 februari 2013

Ik beken!

Februari is begonnen. Hoe kun je de kortste maand van het jaar, nog sneller doorkomen? Doping!

De bekentenissen vliegen ons momenteel om de oren. Wielrenners gebruiken massaal epo en aanverwante artikelen. Volgens mij is dit niets nieuws, maar er word veel ophef over gemaakt. De grootste wielrenner van de moderne tijd, Lance Armstrong, heeft bij Oprah bekent en hiermee is het balletje pas goed gaan rollen. Al zijn Tour de France zegens zijn hem, per direct afgenomen.

Ook in Nederland is men aan het bekennen geslagen. Waar tijdens de Tour van dit jaar stellig ontkent werd dat er ooit doping was gebruikt, vallen de helden nu een voor een om. Zelfs het boekwerk van de arts van de Raboploeg is naar boven gekomen. Daarin staat precies wie wat gebruikt heeft op welke dagen van de Tour. Beetje vreemd, dat zo'n boekje nooit is weggegooid, of versnipperd of verbrand, maar dat terzijde.

Bij wielrennen is het eigenlijk al jaren duidelijk dat iedereen die bij de eerste 100 in het peleton zit, verboden middelen gebruikt. De rest gebruikt ook, maar kan waarschijnlijk geen goede doping vinden. Of het talent is zo laag, dat zelfs doping niet meer helpt. En toch word er keihard ontkent en staalhard gelogen over het gebruik van deze middelen. Sterker nog, de Rabobank besloot de wielerploeg te stoppen omdat ze niet geassocieerd wilden worden met dopinggebruik. Dat de arts, in dienst van de Rabobank, al vanaf de jaren 80 met doping bezig was, word voor het gemak even vergeten. De renners mochten allemaal blijven en hebben inmiddels een nieuwe sponsor. 3M, die gasten van de gele memoblokjes, sponsort nu ook een team. Lekker handig die gele blaadjes. Kun je mooi voor jezelf bijhouden waar je je epo hebt verstopt. Dit omdat het gebruik van verboden middelen niet alleen je sportprestaties beter maakt, maar aan de andere kant ook zat dingen kapot zal helpen. Op een andere manier kan ik Gert Jacobs namenlijk niet uitleggen.

Het wielrennen is gesloopt en het zal jaren duren voordat het weer een gezonde uitstraling zal krijgen. De grap is echter wel dat alleen in Nederland bekentenissen worden afgelegd. Natuurlijk heeft Amerika zijn helden zien vallen, maar in de rest van de wielerwereld blijft het relatief rustig. Af en toe word er een Italiaan gepakt, sporadisch een Duitser en tijdens de laatste Tour een gozer uit Luxemburg. Het zal mij benieuwen wat er de komende tijd gaat gebeuren?

Het blijft jammer genoeg niet bij wielrennen. De schaatssport schijnt inmiddels ook onderzocht te worden. Natuurlijk word daar hard geroepen dat er niets te vinden is, maar doping lijkt onlosmakelijk verbonden met topsport. En natuurlijk heb je altijd mensen die beweren dat ze van nog veel meer sporten en sporters weten die doping zouden gebruiken. Zo moeten er minimaal 3 formule 1 coureurs volledig stoned in de auto zitten, zijn de lijnen langs het voetbalveld niet langer van kalk, maar van een op cocaine gelijkende stof en heeft de synchroonzwemploeg sinds kort een middel dat zorgt voor kieuwen om langer onder water mooie stunts te kunnen uithalen.

En ja, ook ik heb doping gebruikt. Natuurlijk zit ik al jaren aan de morfine. Daar ga je helaas niet harder van fietsen. Met de handbike bedoel ik dan natuurlijk. Mijn doping bestond uit cafeine en nicotine. En ja, de laatste rolstoelvierdaagse heb ik op deze middelen weten te volbrengen.
Als smoes aanvoeren dat iedereen daar deze middelen gebruikt, wil ik niet. Ondanks dat het wel de waarheid is.
Na de rolstoelvierdaagse ben ik dan ook accuut gestopt met het gebruik van cafeine. De nicotine is de volgende stap. De hoop is dan ook dat ik niet uitgesloten word van deelname. Dan kan ik komend jaar de rolstoelvierdaagse clean rijden. Hopen dat ik niet als allerlaatste binnen ga komen.

Op twitter kwam ik de les tegen die hier uit te leren is. Moderne Gezegden had een prachtige spreuk, die ik hier dan ook schaamteloos ga herhalen.
"Wanneer je een slechte dag hebt bedenk je dan, dat je net zoveel Tourzeges hebt als Lance Armstrong".

Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten