zondag 25 mei 2014

Europa

22 mei was de dag van de verkiezingen voor Europa. Een lastig onderwerp, waar ik maar weinig grip op krijg. Waarop moest ik nu weer stemmen? Is Europa belangrijk voor Nederland, of is het puur geldverspilling? Even kort door de bocht, lijkt me samenwerking binnen Europa goed, zolang Nederland maar zijn eigen beleid kan blijven maken. Ik heb een hoop (onbekende) politici zien langskomen die allemaal iets anders te melden hadden. In ieder geval viel de PVV al snel af. Op het moment dat die mafketel in de Europese vlag gin knippen, was de boodschap duidelijk. Daarvoor ook al trouwens.

Een van de dingen die ik wel heb gevonden tijdens deze Europa opleving, was het VN-verdrag voor gehandicapten. Niet direct Europees, maar nog een stukje groter. Dit VN-verdrag is bedoeld voor alle bij de VN aangesloten landen. Doel van het verdrag is vrijheid en gelijkheid voor mensen met een handicap. 

In een vorig blog schreef ik over het feit dat Nederland gehandicapten zou discrimineren. Mijn mening blijft dat je daar met een positieve houding en het uitgaan van je eigen kracht, een hoop aan kunt doen. Nu blijkt dat Nederland inderdaad discrimineert. De grap is dat Nederland het VN-verdrag heeft ondertekend, maar nog steeds niet heeft geratificeerd. Sterker nog, op 30 maart 2007 is dit verdrag al ondertekend. 

De ellende is dus dat de boel nog niet is geratificeerd. Mooi woord overigens. Ratificeren houdt niets anders in dan daadwerkelijk het verdrag gaan uitvoeren. Er zijn wereldwijd 155 landen die het verdrag hebben ondertekend, onder wie dus Nederland. Daarvan hebben 126 landen (onder wie de meeste Europese landen) het verdrag geratificeerd. De landen die dit nog niet hebben gedaan, zijn al wel aan het voorbereiden. Nederland niet. Die willen pas in 2015 gaan ratificeren en starten met voorbereiden.
Een land dat zo tolerant zegt te zijn als Nederland, ondertekend dus een verdrag om het vervolgens op de plan te leggen. Of zoals bij ambtenaren wel vaker gezegd word, onder op de stapel, of achter in de la. En dan wel de mond vol over mensenrechtenschending in andere landen. Nu hoor ik je denken dat dit niet te vergelijken is, maar naar mijn mening is het precies hetzelfde. Of misschien vallen gehandicapten niet onder de mensen?
Ik snap nu ook ineens waarom het zorgloket van de Gemeenten in Nederland geen idee hebben hoe om te gaan met zorgaanvragen. En nu ze nog veel meer taken hebben gekregen, zal het er niet beter op worden. Als ze dan ook dit VN-verdrag nog moeten gaan uitvoeren, zal het helemaal een puinhoop worden. Ik denk dat ik nu maar vast een nieuwe rolstoel en dergelijke ga bestellen. Dan heb ik 'm mogelijk voor 2048.

Bekijk het onderstaande kaartje maar eens. Daar staat wie het verdrag heeft ondertekend en welk land er daadwerkelijk wat mee doet.


Wil je weten hoe dit nu werkelijk in elkaar zit kijk dan even op http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2008/03/18/vn-verdrag-inzake-de-rechten-van-personen-met-een-handicap/dmo-2833572b.pdf

Intussen ga ik maar eens rustig achteroverleunend mezelf verbazen.

Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten