zondag 28 oktober 2012

Feminisme

Gisteravond vlak voor het naar bed gaan zaten Marloes en ik de Nederlandse tv-zenders nog even langs te zappen. We kwamen uit bij Gypsy Weddings. Een verschrikkelijk programma over mensen die er een andere cultuur op na houden en daar erg trots op zijn. Niets mis mee wat mij betreft, maar er viel me wel het een en ander op.

De opzet van het programma is om bruifloften en de eerste communie uit deze cultuur in beeld te brengen. Dat gebeurd daar traditiegetrouw met een heleboel make-up en volledige sprookjeskostuums. De dames zien er allemaal uit als prinsessen. En dan niet zoals Maxima, maar zoals die gevallen van Disney. Dat begint dus op een leeftijd van een jaar of 8 bij de eerste heilige communie. Daarna op uiterlijk 17 jarige leeftijd nog een keer op hun eigen bruiloft. De gedachte erachter is dat deze dames zich  nog een keer prinses kunnen voelen, voordat ze als poetssloof aan de bak moeten. De meeste gaan tot een jaar of 12 naar school en gaan daarna het huishouden doen. En daar stopt het ook. Opleidingen zijn niet geaccepteerd, sterker nog, de meest kunnen niet eens lezen en schrijven. De mannen gaan ook niet veel langer naar school, maar gaan wel aan het werk.
De manier waarop de jongens hun bruiden vragen is helemaal bijzonder. Volgens mij noemen wij dat tegenwoordig op z'n minst aanranding. Doel is om een meisje mee te sleuren en een kus te eisen. Deze krijgen ze pas nadat ze wat geweld hebben toegepast, maar dan heb je ook een goede basis voor een huwelijk.
Dat de meisjes eruitzien, vanaf een jaar of 4, alsof ze van een tippelplek zijn weggelopen maakt de boel alleen maar verwarrender.

Marloes en ik hebben 3 dochters en wij willen ons niet voorstellen dat onze dames op deze manier hun leven zouden moeten leiden. Maar verschilt het eigenlijk wel zo veel van de andere culturen die we zo goed kennen, of zelfs bekritiseren.

Iedereen kent de verhalen over Moslims. Of deze allemaal waar zijn weet ik niet, maar ook daar is in sommige gevallen sprake van onderdrukking van vrouwen. Gesluierd of volledig in burka en soms zelfs besneden. Ook daar wil ik me liever geen voorstelling van maken.
Maar zoek het nog eens wat dichter bij huis. Wat dacht je van de zogenaamde protestante kerken? Ook daar worden vrouwen onderdrukt. Ze hebben een sterk van tevoren bepaalde rol en probeer daar vooral niet over te klagen. Je wordt direct uitgebannen.
En zelfs de katholieken kunnen hier nog erg sterk in zijn. Natuurlijk is de afgelopen jaren veel veranderd, maar als je het goed bekijkt dan zal het onderdrukken van vrouwen niet snel veranderen.

We hebben een tijdje terug de "Da Vinci code" gehad. Daaruit zou moeten blijken dat het hele christelijke geloof rondom vrouwen draaide en dat zij veel belangrijker waren dan dat het nu lijkt. Toch waren het weer de mannen die de overhand kregen en de vrouwen terug hun verdomhoekje in hebben geschopt.

Feminisme is een term die me weinig zegt. Mijn hele leven wordt geregeerd door vrouwen. Wat wil je ook anders met een vrouw en 3 dochters. Ik heb er werkelijk geen problemen mee. Dankzij mijn handicap kan ik steeds minder en ik laat met alle liefde me leiden door de dames. Gelijke rechten in ieder geval, terwijl ik zelfs denk dat de rechten van vrouwen in ons huishouden groter zijn. Zou dit zonder handicap anders zijn? Wie zal het zeggen.

Maar er is eigenlijk maar één logische conclusie. Een echte feministe die ook thuis wat te zeggen wil hebben en als een godin behandeld wil worden. Die moet op zoek naar een gehandicapte partner. Alle problemen ineens de deur uit.

Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten