vrijdag 11 januari 2013

Afgekeurd

Afgekeurd, het woord heeft een wat negatieve klank. Zo kan een een doelpunt bij een voetbalwedstrijd worden afgekeurd. Met andere woorden, er word niet gescoord en de stand blijft onveranderd.
Mijn vrouw werkt in de grafische sector en ook daar word met regelmaat een ontwerp afgekeurd. En dus kun je dan opnieuw beginnen. En zo wordt het woord afgekeurd regelmatig gebruikt, maar heeft het in mijn oren altijd een negatieve klank.

Afgelopen dinsdag ben ik bij het UWV geweest. De laatste keer in een lange rij gesprekken met artsen, arbeidsdeskundigen en een hele zooi andere mensen die van alles van me moesten weten om een totaalplaatje te krijgen. En nu het totaalplaatje er ligt ben ik afgekeurd. Oftewel het ontwerp, dat ik ben, is niet goed. Foutje van mijn ouders? Of is er tijdens het testen van het prototype het een en ander mis gegaan?
Ik voelde me in eerste instantie net een auto die niet door de APK is gekomen. Deze keuring is verplicht voor alle auto's die minimaal 4 jaar oud zijn. Ieder jaar worden ze nagekeken en wanneer er bepaalde punten niet goed zijn, kan ook een auto worden afgekeurd. Mijn onderstel is aan corrosie onderhevig, vergelijkbaar met roest aan de bodem van een auto. De wielophanging in de vorm van mijn enkels is niet helemaal meer in orde (gelukkig doe de nieuw aangemeten wielen en ophangingen hun werk fantastisch).

Het grote verschil tussen de eerder genoemde voorbeelden en het afkeuren door het UWV is dat het bij de laatste met percentages gaat. Ik ben voor 49,81% afgekeurd. Dit vreemde percentage is door het UWV met al hun goedheid naar boven afgerond op exact 50%. Ik word dus thuis al "de Halve" genoemd. Een begrip dat waarschijnlijk ook op kantoor snel ingevoerd zal gaan worden. Maar goed, 50% afgekeurd houd dus ook in dat ik 50% in orde ben.
Gelukkig ben ik geen auto en hoef ik niet elk jaar opnieuw gekeurd te worden. Volgens de arbeidsdeskundige zal een herkeuring eigenlijk helemaal niet aan de orde zijn. Tenzij ze in Den Haag besluiten om alle uitkeringen weer onder de loep te nemen. Ook mijn loonaanvulling zal tot minimaal mijn 65e betaald worden. Ook hier de kanttekening over Den Haag.
Het enige wat ik hoef te doen is de 50% die ik kan werken, ook daadwerkelijk te blijven werken. In mijn geval moet dat geen probleem zijn. Ik kan blijven werken in mijn huidige functie en heb al jaren een contract voor onbepaalde tijd. Dat is het voordeel bij het nadeel. En toch blijft het woord afgekeurd me een nare smaak bezorgen. Misschien moeten we daar maar eens wat anders voor verzinnen. Wie er ideeen heeft mag ze spuien.

Heeft dit hele gebeuren me dan niet anders gebracht? Jawel, om te beginnen dit blog. Ik ben gaan schrijven om een en ander kwijt te raken. En juist in de week waarin ik word afgekeurd, krijg ik een erg leuke kans. De website storytellingmatters.nl was op zoek naar panelleden om bepaalde dingen te testen en hier dan over te schrijven. Een soort recensies zeg maar. Alles in teken van "het verhaal". Ik heb direct via mail gereageerd en vandaag zijn er 25 panelleden benaderd waaronder ik. Iedere 2 weken worden er 3 panelleden uitgekozen om een film, of product of project te bekijken en hier hun bevindingen bij te schrijven. Een geweldige uitdaging, die ik graag aan ga.
Daarnaast ga ik op 19 januari weer aan de slag met de voorlichting voor de Intersport. Tevens ben ik druk bezig met het tweede boek. Inmiddels heb ik een fantastische kunstenares gevonden die mijn boek van prachtige illustraties aan het voorzien is. Mies Frijling is haar naam en haar werk en motivatie is te vinden op miesfrijling.nl. Op de site staat veel van haar werk en daarmee kun je misschien een idee krijgen over hoe de illustraties voor het boek eruit gaan zien. Meer wil ik nog niet verklappen.

De grap is dat ik met al deze activiteiten het gevoel heb voor meer dan 100% bezig te zijn. Niet in tijd, dat lukt me gewoon niet meer. Maar wel door het feit bezig te zijn met zaken die ik leuk vind. Ik neem actief deel aan de maatschappij en ik lever een bijdrage aan zaken die ik belangrijk vind. Daarnaast heb ik natuurlijk nog mijn gezin. Het woord afgekeurd klinkt misschien wat negatief, de persoon erachter hoeft dat absoluut niet te zijn.

Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten