maandag 14 januari 2013

Stoere Mannen

Vandaag zijn Marloes en ik 12,5 jaar getrouwd. Niet echt een openingszin die lijkt te passen bij de titel Stoere Mannen. Ben ik stoer? Geen idee, in sommige situaties, zal ik voor sommige mensen behoorlijk stoer zijn. Voor anderen zal ik een watje zijn. Het maakt me eigenlijk weinig uit, maar dat terzijde.

Bij een bronzen bruiloft horen natuurlijk cadeautjes. Nou vond Marloes het tijd voor een nieuw scheerapparaat. Ik heb er nog eentje uit het stenen tijdperk. Daarmee kan ik onder de douche scheren, maar dat apparaat moet je dan wel tijdens het douchen ongeveer 9 keer opladen. Tijd voor een nieuwe dus. Een prachtig apparaat van Braun met allerlei hulpstukken om ook bakkebaarden en dergelijke te kunnen scheren.
Laat ik het kort houden. Het werkt. De tondeuse en de scheerkop doen het prima. Daarnaast zitten er nog wat extra scheerkammen bij waarvan ik in eerste instantie geen flauw benul heb wat ik ermee moet. En uiteindelijk kan ook een man de gebruiksaanwijzing erbij pakken. Ik geef toe dat dit bijna nooit gedaan word, maar soms kunnen ook wij niet anders.

Vervolgens heb ik dat boekwerk doorgenomen. Het gebruik, het reinigen en het onderhoud stonden duidelijk beschreven. Het onderhoud moet volgens de fabrikant een stuk vaker dan noodzakelijk, maar ja die moeten ook hun centen verdienen. Vervolgens kwam ik bij het hoofdstuk waarschuwingen. Daar staat dat je het apparaat niet door kinderen moet laten gebruiken. Lijkt mij logisch, maar voor de gemiddelde Amerikaan kunnen er niet genoeg waarschuwingen op staan. Sterker nog, er staat meer informatie over wat je niet met je scheerapparaat moet doen, dan wat je er wel mee kunt. Veiligheid boven alles.
De volgende zin heb ik een aantal keer moeten lezen, maar toen werd het langzaam duidelijk:

"Dit apparaat is niet bedoeld voor gebruik door kinderen of personen met verminderde fysieke of mentale capaciteiten, tenzij zij het apparaat gebruiken onder toezicht van een persoon verantwoordelijk voor hun veiligheid."

Voor jullie zal ik de zin zo nogmaals laten zien. Het feit dat ik 'm al een aantal keer moest lezen om te zien wat er echt staat, belooft niet veel goeds.
Daar komt hij nogmaals:

"Dit apparaat is niet bedoeld voor gebruik door kinderen of personen met verminderde fysieke of mentale capaciteiten, tenzij zij het apparaat gebruiken onder toezicht van een persoon verantwoordelijk voor hun veiligheid."

Met andere woorden, ik mag dit apparaat niet gebruiken. Nou ja, niet zonder toezicht van een persoon die verantwoordelijk is voor mijn veiligheid. Marloes was in staat het ding terug naar de winkel te brengen. Ze geeft aan het belachelijk te vinden en als ze dit eerder had gezien, had ze er een van een ander merk genomen. Volgens mij wil ze gewoon niet verantwoordelijk zijn voor mijn veiligheid.
Dat zal ook wel de reden zijn dat er zoveel huwelijken naar de knoppen gaan. De verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk meer. Wanneer je dus niet als ik een "verminderde fysieke capaciteit"hebt, dan ben je niet langer zelf verantwoordelijk. Dus als ik mezelf snij bij het scheren, dan kan ik een schadevergoeding eisen van mijn vrouw? Beetje raar, maar zo lijkt de firma Braun het wel te bedoelen.

Gelukkig zijn Marloes en ik niet zo moeilijk. Na 12,5 jaar huwelijk blijft mijn veiligheid mijn eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast zal ze over mijn schouder meekijken. Dat zou ik bij haar ook wel willen, maar zittend in een rolstoel kom ik helaas niet verder dan haar achterwerk.

Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten