vrijdag 1 juni 2012

Losse stoeptegel?

Er hangen in Hengelo verschillende borden met de tekst "Losse stoeptegel? bel de gemeente". Daarmee bedoelen ze in Hengelo dat je kunt bellen wanneer er een tegel gevaarlijk losligt. Dit waarschijnlijk om claims van Amerikaans niveau te voorkomen. Het gebeurd namenlijk regelmatig dat oude vandagen met fiets en al onderuit gaan, wanneer een tegel los ligt op een fietspad. Dat is natuurlijk gevaarlijk. Losse stoeptegels zijn ook voor rolstoelers best een probleem.

Ik ben gaan kijken naar waar en hoe ik dit kan melden. Je kunt een app downloaden. BuitenBeter.nl is een landelijke site, die de app heeft ontwikkeld. Hengelo was de eerste gemeente in Overijssel die zich hier bij heeft aangesloten. De site geeft zelf het volgende aan:
"Zie je een probleem buiten op straat of in de buurt? Die lantaarnpaal nog steeds niet gerepareerd? Een vies bushokje, vuilniszakken ergens gedumpt of een fietspad met enorme gaten? Laat het snel en simpel weten met BuitenBeter."
"Deze app helpt je om gemakkelijk problemen, irritaties en verbeteringen bekend te maken bij je gemeente. Gemeenten willen namelijk graag een schone, veilige en goede leefomgeving realiseren, voor jou. Daarvoor is jouw opmerkzaamheid en feedback zeer waardevol."
"Voorheen was het behoorlijk ingewikkeld om iets door te geven, maar daar is nu verandering in gekomen. BuitenBeter! Waar eerst alleen de echte volharder het meldpunt van de gemeente wist te vinden, ben jij nu aan zet. Binnen vier stappen en tellen heb je locatie, probleem en foto gemeld. Hoef jij je er geen zorgen meer over te maken. Als het nodig is vraagt de gemeente je extra duidelijkheid en natuurlijk, indien mogelijk wordt het opgelost.
Zo kan het dus ook: snel, makkelijk en meteen melden op de plek en het moment dat jij iets ziet wat niet deugt of beter kan."

Wat vooral opvalt is de op 2 na laatste zin. Daarin wordt aangegeven dat de gemeente om extra duidelijk kan vragen en INDIEN MOGELIJK het probleem oplost. Nou ben ik gaan terugdenken aan al de vloekende tochtjes die ik in Hengelo al heb moeten ondernemen en ik heb besloten dat deze app voor mij niet gaat werken. Ik zou namelijk continu met de telefoon in mijn hand zitten om foto's te moeten maken van situaties die voor mij gevaarlijk of moeilijk zijn. Daardoor kan ik alleen nog maar rondjes rijden, want met 1 hand een rolstoel bedienen is nou eenmaal niet mogelijk.

Ik ben benieuwd of ook het probleem van glasscherven gemeld kan worden. In Hengelo zijn ze beroemd om hun spontane glasprojecten over trottoirs en wegen. En niet alleen in de weekenden, maar ook van maandag tot en met donderdag.

Daarnaast zou ik toch moeten starten met een foto van de ingang van het gemeentehuis. Je moet daar een helling op rijden. Dat is op zich geen probleem en nog goed voor de armspieren ook. De ellende is echter dat ze die met een klein formaat kinderkopjes hebben bedekt, waar je wielen alle kanten op sturen, behalve de goede.
Daarnaast heeft Hengelo door de hele binnenstad een soort afwateringssysteem liggen. Deze stalen geultjes zijn nog gevaarlijker dan losse stoeptegels. Jip is meer dan eens gelanceerd van mijn schoot, omdat de stoel ineens stil stond in zo'n gootje.
Ook een leuk rijtje foto's zou de gemeente van me krijgen van de verschillende stoepranden in Hengelo. Die zijn voor een gewone rolstoel veel te hoog en de op- en afritjes zitten vaak op plaatsen die niet echt logisch gekozen zijn. Zo kun je ergens de stoep af, maar aan de andere kant er niet meer op. Daardoor ben je verplicht de rijbaan te volgen en een kilometer of wat verderop kun je de stoep weer op. Dat je vervolgens in tegengestelde richting het hele stuk weer terug moet, mag op de koop worden toegenomen.

Nee, volgens mij is deze app niet geschikt voor mensen met een rolstoel. Ik denk dat de gemeente Hengelo dan ook een nieuwe aan het maken is speciaal voor ons. Dit ding zal dan BeterBinnen gaan heten en het doel moge duidelijk zijn.


Groet
Martijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten