zaterdag 21 januari 2012

Bajes

Gisteravond in het nieuws was een reportage over de Koepel(gevangenis) in Breda. Aangezien ik daar een aantal jaar heb gewoond en de koepel een nogal opvallend gebouw is, deed mij dit terugdenken aan vroeger. Het pand staat op de monumentenlijst (daar zou ik ook op moeten staan). Nu zijn in Nederland meer oude gebouwen en ook een aantal oude gevangenissen. Voor mijn werk kom ik regelmatig in deze gevangenissen. Voornamelijk in Hoogeveen. Dit is overigens geen oude bajes.
Het nieuwsitem deed mij terugdenken aan een bezoek aan de streng beveiligde inrichting (ander woord voor bajes) in Vught. Ik kreeg een rondleiding over het terrein. Hier staat geheel in het midden een ommuurd gedeelte voor de grootste gevaarlijken van Nederland. Net op dat moment begint mijn rolstoel te kraken en zak ik rechtsvoor zover naar voren, dat ik er nog net niet uitval. Ik kijk verwonderd naar beneden en zie dat mijn voorwieltje er volledig af is gevallen. De moeren waren er uitgetrild. Niet dat de stoel oud was of slecht onderhouden, maar toch. Gelukkig waren de werkzalen in de buurt en mijn begeleider sprong op een fiets (zo groot is het terrein in Vught) en reed weg om moeren te halen. Hij kwam een kwartiertje later terug met een aantal borgmoeren. Deze draai je erop en die komen in principe nooit meer los.
De betreffende rolstoel was een niet op maat gemaakte Quickie Argon (voor wie het wat zegt), mij vriendelijk verstrekt door de gemeente. Omdat de stoel niet aan de eisen voldeed heb ik niet lang daarna een andere verstrekt gekregen (door mijn werkgever, waarvoor nog steeds dank). Ik ben waarschijnlijk de enige rolstoeler in Nederland die kan zeggen dat hij zijn stoel met bajesmoeren aan elkaar is gehouden.

Groet
Martijn

1 opmerking:

  1. Goh Martijn, ik wist wel dat je hier in de stad gewoond hebt, maar ik wist niet dat dat in de koepel was. Inderdaad een mooi gebouw zoals er hier zoveel in de stad staan. Goed dat je een Blog begonnen bent, hopelijk gaat het voor je werken. Wij zitten zelf niet in een rolstoel maar schoonpapa wel en we "rollen" inderdaad tegen diverse problemen aan. Wij (mijn man en ik) hebben al heerlijk zitten lachen om je stukjes. Bij het lezen zag ik je al voor me zitten. Leuke humor heb je. Knuffel van je grote nicht.

    Babette en Jilles

    BeantwoordenVerwijderen